STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W OŚRODKU SPORTOWO-WYPOCZYNKOWYM LKS’’BESKID’’ BRENNA

43-438 BRENNA UL. WYZOLENIA 71

Podmiot:

Ośrodek Sportowo-Wypoczynkowy Hali Sportowej
Ludowy Klub Sportowy "Beskid" w Brennej

ul. Wyzwolenia 71, 43-438  Brenna

halasportowabrenna@gmail.com

Wersja:

Nr 1

z dnia:

6.08.2024

  1. Cel

    1. Celem niniejszego dokumentu jest:

    • ochrona dzieci oraz uświadamianie pracowników, współpracowników oraz personelu Ośrodeka Sportowo-Wypoczynkowego Hali Sportowej - Ludowy Klub Sportowy "Beskid" w Brennej , zwanej dalej: BESKID, na to jak ważne jest podejmowanie działań zmierzających do ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

    • określenie i wskazanie zakresów obowiązków osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo dzieci znajdujących się pod opieką BESKID;

    • podejmowanie odpowiedniej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci i/lub bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia podopiecznego;

    • określenie działań: edukacyjnych oraz profilaktycznych, a także interwencyjnych mających na celu zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa;

    • respektowanie praw dziecka i ciągłe uczenie się personelu na temat przeciwdziałania oraz zapobiegania wyrządzania krzywdy dzieciom;

    • ochrona dzieci przed przemocą ze strony osób dorosłych (rodziców, opiekunów, pracowników) oraz rówieśników.

    1. Polityka ochrony dzieci jest częścią standardów i procedur wdrożonych w BESKID, które mają zapobiegać wyrządzaniu krzywdy dzieciom.

    2. Zarządzanie bezpieczeństwem dzieci jest pojęciem obejmującym zasady zarządzania systemem chroniącym dzieci oraz sposoby reagowania na krzywdę. Zapewnienie odpowiedniej wiedzy zarządzających i personelu BESKID w zakresie pojawiających się nowych zagrożeń jest kolejnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa.

    3. Zastosowanie niniejszej Polityki ochrony dzieci powinno zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, a także ujednolicić procedury postępowania na wypadek zdarzenia.

    4. Polityka ochrony dzieci jest jednocześnie dokumentem określającym zadania osób funkcyjnych, pracowników oraz pracowników i współpracowników podmiotów trzecich, które na mocy zawartych umów mają kontakt z dziećmi.

  1. Zakres stosowania

    1. Polityka ochrony dzieci obowiązuje od 06.08.2024 i stosują się do niej wszystkie osoby zatrudnione na umowę o pracę, stażyści, praktykanci, wolontariusze oraz osoby realizujące zadania na podstawie podpisanej umowy cywilnoprawnej.

    2. Polityka w swoim zakresie odnosi się:

    • do dzieci, które znajdują się pod opieką osoby pełnoletniej;

    • do osób pełnoletnich, które sprawują pieczę nad dzieckiem.

    1. Dla skutecznej realizacji Polityki ochrony dzieci krzywdzonych zapewnia się:

    • szkolenia w zakresie dbania o bezpieczeństwo dzieci,

    • okresowe szacowanie ryzyka zagrożeń,

    • kontrolę, monitoring i nadzór nad codziennym stosowaniem Polityki,

    • monitorowanie zastosowanych środków ochrony dzieci,

    • możliwość realizacji wytycznych zawartych w Ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw oraz Ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym,

    • wdrożenie odpowiednich środków zapobiegawczych obniżających ryzyko zdarzenia,

    • wdrożenie procedur szybkiego reagowania w przypadku wystąpienia podejrzenia krzywdzenia dziecka;

    • regularne kontrolowanie oraz zgłaszanie odpowiednim służbą podejrzeń i/lub zaistniałych zdarzeń z udziałem dziecka.

  1. Definicje

    1. Krzywdzenie dziecka - każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa swobody i dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.

    2. Dziecko, nieletni – każda osoba poniżej 18 roku życia.

    3. Interwencja prawna - zawiadomienie policji lub prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub zawiadomienie właściwego sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich o zagrożeniu dobra dziecka.

    4. Opiekun dziecka –rodzic/rodzice posiadający pełne prawa rodzicielskie lub opiekun prawny mający prawo do reprezentacji dziecka.

    5. Interwencja prawna na rzecz dziecka krzywdzonego – powiadomienie organów o krzywdzeniu dziecka, podejmowanie działań zgodnie z najlepszym interesem dziecka i współpracę służb zaangażowanych w ochronę dziecka krzywdzonego, zwane dalej „interwencja”.

    6. Zgoda opiekuna - zgodę osoby uprawnionej do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego (rodzica, opiekuna prawnego) lub innej osoby uprawnionej do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu.

  1. Rozpoznawanie i reagowanie.

    1. Pracownicy powinni posiadać wiedzę i w ramach wykonywania swoich obowiązków muszą zwracać uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

    2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia.

    3. Pracownicy mają w obowiązku monitorować sytuację dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami lub opiekunami prawnymi oraz instytucjami wspomagającymi ochronę tego dziecka.

    4. W przypadku stwierdzenia sytuacji krzywdzenia dziecka należy podjąć odpowiednie kroki i zapewnić mu pomoc. Pomoc ta może mieć formę bezpośredniej pomocy indywidualnej lub grupowej w placówce oraz w instytucjach, które posiadają odpowiednio wykształconą kadrę specjalistów zajmujących się wsparciem w zakresie ochrony przed krzywdzeniem, bez względu na płeć, narodowość, kolor skóry, wyznanie, poziom sprawności.

    5. Na udzielenie dziecku pomocy bezpośredniej rodzic lub opiekun prawny dziecka musi wyrazić zgodę.

    6. Wszelkie działania związane z kontaktem z dzieckiem muszą odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony prywatności tego dziecka.

    7. W trakcie kontaktu z dziećmi, pracownicy zwracają się do nich z szacunkiem, używają prostego języka, dostosowanego do możliwości dziecka.

  2. Bezpieczne relację między personelem a dzieckiem.

    1. Pracownicy są zobowiązani dbać o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w BESKID.

    2. Dopuszczalna forma bezpośredniego kontaktu z dzieckiem oparta jest wyłącznie na poszanowaniu praw dziecka z zachowaniem jego intymności.

    3. Pracownicy mają obowiązek organizować zajęcia w taki sposób, aby rozwijały ich wiedzę, umiejętności rozpoznawcze oraz zainteresowania (tzw. wszechstronny rozwój).

    4. Zajęcia należy prowadzić w taki sposób, aby były dostosowywane do potrzeb i możliwości dzieci, w szczególności jeżeli mowa o dzieciach z niepełnosprawnościami.

    5. Personel ma w obowiązku wspierać nieletnich i pomagać w prawidłowym rozwoju intelektualnym. Komunikacja pomiędzy pracownikiem a dzieckiem oparta jest na zasadach kulturalnego zachowania i wzajemnego szacunku.

    6. Podstawowym elementem wychowania jest prawidłowa postawa dziecka, tj. odpowiednie wyrażanie emocji (niekrzywdzące innych), unikanie niestosownych zachowań, w których skład wchodzi agresja oraz zasady dobrego wychowania, a także wzajemnego szacunku, zrozumienia i akceptowania

    7. BESKID nie dopuszcza upokarzania i poniżania innych dzieci oraz dorosłych.

    8. Komunikacja pomiędzy pracownikiem a dzieckiem, w formie on-line, powinna być uzasadniona i celowa.

    9. Dopuszcza się formę kontaktu personelu i dzieci jedynie po wcześniejszym zakomunikowaniu rodziców/opiekunów prawnych.

    10. Obowiązkiem pracownika jest sprawowanie ciągłego nadzoru nad dziećmi.

  3. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.

    1. Pracownik, który sprawuje opiekę nad dzieckiem przyjmuje informację, zapewniając dyskrecję i bezpieczeństwo zgłaszającemu poprzez wysłuchanie podopiecznego.

    2. Pracownik informuje o zaistniałej sytuacji lub zdarzeniu odpowiednią osobę wyznaczoną, która jest przeszkolona z zakresu udzielania wsparcia dzieciom.

    3. Jeżeli stan dziecka tego wymaga i wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i/lub życia, wzywa się do placówki lekarza.

    4. Osoba zajmująca się sprawą podejrzenia krzywdzenia dziecka, dbając o dyskrecję i komfort, przeprowadza z poszkodowanym rozmowę w celu ustalenia (o ile jest to możliwe) okoliczności zdarzenia i rodzaju przemocy używanej wobec niego (gdzie, kiedy doszło do zdarzenia lub zdarzeń, jaka była ich częstotliwość).

    5. Pracownik wzywa na miejsce rodzica/opiekuna prawnego/osobę z najbliższej rodziny pokrzywdzonego niebędącego sprawcą przemocy.

    6. Dyrektor/kierownictwo podejmuje decyzję o przekazaniu informacji do odpowiedniej instytucji, która wszczyna procedury „Niebieskiej Karty”.

    7. W przypadku podejrzenia, że zagrożone jest dobro dziecka, niezwłocznie powiadamia się Sąd Rejonowy, Wydział Rodzinny i Nieletnich (interwencja prawna). W sytuacji podejrzenia czynu karalnego dyrektor/kierownictwo zobowiązane jest powiadomić policję (interwencja prawna na rzecz dziecka krzywdzonego).

  4. Procedury postępowania w przypadku agresji w BESKID.

    1. Pracownik przyjmuje informację, zapewniając dyskrecję zgłaszającemu poprzez zapewnienie komfortu psychicznego i wysłuchanie go bez świadków.

    2. Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i/lub życia należy wezwać lekarza.

    3. Jeżeli zaistniała sytuacja zawiera akt agresji, przemocy, ma znamiona przestępstwa lub czynu karalnego, wzywana jest policja.

    4. Jeśli zaistniała sytuacja nie ma w sobie aktu agresji lub przemocy pracownik przeprowadza rozmowę z poszkodowanym w celu ustalenia okoliczności zdarzenia. Na każdym etapie rozmowy należy zachować dyskrecję.

    5. Pracownik wzywa do placówki rodziców/opiekunów prawnych pokrzywdzonego oraz sprawcy.

    6. Wraz z rodzicami/opiekunami prawnymi ustala się działania wobec sprawcy (np. rozmowy z psychologiem), wobec poszkodowanego (np. terapia psychologiczna, formy rekompensaty strat – przykładowo zadośćuczynienie) oraz świadków (np. rozmowy wychowawcze).

    7. Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nieletniego sprawcy nie współpracują, akty agresji lub przemocy powtarzają się, pracownik lub dyrektor/kierownictwo mają w obowiązku podjąć następujące działania:

  • w przypadku nieletniego, który nie ukończył 13 roku życia, należy skierować wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny;

  • w przypadku dziecka powyżej 13 roku życia powiadamia się policję lub sąd rodzinny.

    1. W sytuacji, gdy sprawca agresji lub przemocy jest nieznany należy poinformować rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego o możliwości zawiadomienia policji.

  1. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia, gdy dziecko jest krzywdzone przez pracownika.

    1. W przypadku podejrzenia, że dziecko może być krzywdzone przez innego pracownika lub jeżeli pracownik jest świadkiem krzywdzenia dziecka przez personel, należy podjąć działania mające na celu przerwania tego zdarzenia oraz wyjaśnienie okoliczności zdarzenia.

    2. Z zaistniałej sytuacji należy sporządzić notatkę służbową.

    3. Dyrektor/kierownictwo podejmuje odpowiednie środki zapobiegawcze oraz dyskrecję, następnie przeprowadza rozmowę z pracownikiem. W przypadku potwierdzenia krzywdzenia dziecka, sporządza się z pracownikiem pisemny kontrakt lub protokół ustaleń. Dokument ten powinien zawierać szczegółowy opis sytuacji oraz rozwiązania, które mają zapobiec dalszemu krzywdzeniu dziecka przez pracownika. W ostateczności, stosuje się środki dyscyplinujące, takie jak upomnienie lub nagana.

    4. W uzasadnionych przypadkach wdraża się wobec pracownika postępowanie dyscyplinarne odpowiednio do zapisów Kodeksie Pracy.

    5. W przypadku podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone przestępstwem składa się zawiadomienie do organów ścigania.

    6. Dziecku, jako ofierze, należy zapewnić opiekę psychologa/pedagoga.

  2. Rekrutacja nowych pracowników.

    1. BESKID zapewnia rekrutację pracowników na określonych w Kodeksie pracy.

    2. Rekrutacja odbywa się zgodnie z zasadami, a kandydat składa odpowiednie dokumenty i zaświadczenie poświadczające jego wykształcenie, dodatkowo doświadczenie zawodowe (o ile takie posiada).

    3. W trakcie rozmowy z nowym pracownikiem informowany jest on o wdrożonej Polityce ochrony dzieci.

    4. Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych.

    5. Pracodawca ma obowiązek, przed zatrudnieniem, sprawdzić przyszłego pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

    6. Nowo przyjęty pracownik lub współpracownik zapoznaje się z zapisami Polityki, regulaminem pracy, zasadami przestrzegania praw dziecka oraz zasadami ochrony i przetwarzania danych osobowych. Zapoznanie się z wymienionymi powyżej zasadami potwierdza własnoręcznym podpisem.

  3. Wdrożenie Polityki ochrony dzieci oraz monitoring.

    1. Polityka ochrony dzieci BESKID wchodzi w życie w chwili wdrożenia dokumentu. Treść powinna być opublikowana całemu personelowi. Każda osoba, która zapoznała się z dokumentem zobowiązana jest podpisać oświadczenie (załącznik nr 1).

    2. Pełna treść dokumentu jest dostępna dla wszystkich pracowników/ współpracowników.

    3. Dyrektor/kierownictwo, z momentem opublikowania Polityki, zobowiązane jest wyznaczyć koordynatora odpowiedzialnego za koordynację wdrożenia i przestrzegania zapisów Polityki ochrony dzieci.

    4. Na podstawie wyników konsultacji i ankiety (załącznik nr 3), koordynator zobowiązany jest, nie rzadziej niż raz na dwa lata, aktualizować dokument.

    5. Każda zmiana powinna być niezwłocznie przekazana całemu personelowi.